Op het omslag van 'Een bruidsjurk uit Warschau' houdt een verweerde hand een paar eieren vast die overduidelijk vers geraapt zijn. Foute titel, fout beeld.

Op het omslag van Een bruidsjurk uit Warschau houdt een verweerde hand een paar eieren vast die overduidelijk vers geraapt zijn. Foute titel, fout beeld. Als de roman niet bij Cossee verschenen was, een fonds dat min of meer garant staat voor literaire kwaliteit, zouden we vrezen voor iets streekromanachtigs met generaties vrouwen.

Daarom is het goed om geheel onbevooroordeeld aan zo’n boek te beginnen, en de eerste hoofdstukken van deze debuutroman van toneelschrijfster Lot Vekemans stellen niet teleur. Lekker tempo, intrigerende premisse, geloofwaardige dialogen. Poolse Marlena wordt verliefd, raakt zwanger, vader verdwijnt met noorderzon, Marlena zit met gebakken peren en ziet geen andere oplossing dan te trouwen met een eenzame Hollandse boer. Tot zover laten we ons gretig meevoeren, maar dan aanvaardt Marlena, die het hele boek lang een wat bleek en ondoorgrondelijk personage blijft, de terugreis naar Polen en verliest het verhaal gaandeweg spanning en vaart.

Desondanks smaakt deze eerste roman van Vekemans naar meer, want wie zulke dialogen kan schrijven moet vooral doorgaan.