VPRO gids

Gratis audiopakket-op-maat voor onderweg naar elke vakantiebestemming, down te loaden bij Woord.nl

Het is zomer, de vakantie komt eraan. Het vliegtuig is geboekt, de treinkaartjes zijn gereserveerd, de autoroute naar de vakantiebestemming uitgestippeld. De bagage ligt zorgvuldig bijeengezocht klaar of wordt op het laatste nippertje in de koffer gepropt. Maar één ding mag vooral niet vergeten worden om mee te nemen op de reis: het vakantie-audiopakket van Woord.nl.

Want het is een lumineus idee van de redactie van Woord.nl – het platform voor verhalende radio – om een reeks audiopakketten voor onderweg samen te stellen. Van verschillende lengtes, even lang als de reis – van startpunt Mediapark Hilversum tot vakantieadres – duurt. Vliegen naar Antalya in Turkije, per auto naar Zuid-Frankrijk, Toscane of de Vlaamse kust? Woord.nl zorgt voor een audiokoffer op maat. Zo vol als de reis lang is. Met de mooiste documentaires, hoorspelen en interviews. Er zijn pakketjes van twee, drie, zes, negen en twaalf uur, die te downloaden zijn. Gratis, we zeggen het er toch even bij.

Een voorbeeld. Met een audiopakket van twee uur kom je binnen Nederland een heel eind. Tot in het Zeelandse Burgh-Haamstede of aan wal op Texel. En wat is leuker dan onderweg te luisteren naar schrijver Jan Wolkers en reporter Rik Zaal, die in 1975 in het radioprogramma Tahiti (61 min) de wandeling reconstrueren zoals Jacq. P. Thijsse die beschreef in het Verkade-album Texel. Wolkers: ‘Hè, wat? O! Kijk daar krijg je dat vreemde ritueel van die scholeksters. Staan er vijf of zes met gebogen nekken en snavels naar de grond. Is het even stil, steken ze de koppen bijelkaar en beginnen ze weer. Mooi is dat, hè. Net een vergadering van aandeelhouders die hetzelfde liedje zingen.’ Joyeus bekent Wolkers overal op het eiland flessen wijn te hebben begraven, flirt met Texelse meisjes Elsje en Mary (‘die billen en die tietjes’) en drinkt met hen een opgegraven fles leeg.

High durch die Seeluft

Ander voorbeeld. Een audiopakket van drie uur is toereikend voor bijvoorbeeld de autorit naar het Belgische Oostende of naar het Duitse Trier in Rijnland-Palts. Valt er onderweg veel te grinniken om een documentaire van de vermaarde Bob Uschi uit 1970 (34 min). Reporters Antoine Bodar en Ed Peereboom vragen Duitse toeristen waarom ze Nederland als favoriete vakantiebestemming kiezen (‘sehr sauber’en ‘die Gemälde von Rembrandt’) en naar hun mening over de Amsterdamse hippies (‘ich bin high durch die Seeluft’). En grimlachen om Rob Muntz in Ikea (32 min, 2008), die bezoekers aan de tand voelt: ‘Meneer, mevrouw, ontbijt u vaak in de Ikea? Jaseker, vier of vijf keer in de week, voor de geselligheid.’

Wie naar Frankrijk reist met een pakketje van zes uur, kan onderweg in de stemming komen met het luisteren naar de vpro-documentaire De vallei uit 1988 (75 min). Portret van de zestigjarige Nederlandse Louis, die van de ene op de andere dag een forellenkwekerij annex camping begon in een vallei van de woeste Corrèze. Als woning hakte hij een grot uit in een berg. Aan de andere kant van die berg woont landgenote Kathariene met haar honden, haar prachtige tuin en haar ziekelijke man Maurice, atoomgeleerde, die al drie jaar zijn kamer niet heeft verlaten.

Radioberg

‘We proberen in de pakketten telkens minstens één radioverhaal op te nemen dat betrekking heeft op de gekozen reisbestemming,’ vertelt Woord.nl-eindredacteur Remy van den Brand, samen met projectmanager vpro Digitaal Geert-Jan Strengholt de motor achter de vakantiecampagne. ‘Maar verder zit er juist veel afwisseling in.’ Korte items als de 1 Minuut-afleveringen uit de bekroonde radiodocumentaireserie, Radiocartoons van Anton Kothuis, gemengd met de wat langere verhalen uit de Plots-radioserie, een Citybook (gesproken stadsportretten door schrijvers in opdracht van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren) of een aflevering van het interviewprogramma Tony van Verre ontmoet... uit 1977. Aangevuld met een lang hoorspel of documentaire.

Met deze vakantieaudiopakketten hoopt de redactie een breder publiek te vinden, ook buiten de groep van reguliere radioluisteraars. De desktop-, iPod-, iPad- en iPhonegebruiker, die op nieuwe manieren, met nieuwe apparaten en op nieuwe momenten wil luisteren. Strengholt: ‘We proberen al die verschillende doelgroepen iets passends aan te bieden. Aan de forens in de trein, de automobilist in de file, of de slapeloze die om drie uur ’s nachts in slaap gepraat wil worden met een mooi radioverhaal.’

Pas drie maanden is digitaal platform Woord.nl open, een project van de gezamenlijke omroepen (npo), uitgevoerd door de vpro in samenwerking met het Nederlandse Instituut voor Beeld en Geluid, met subsidie van het Mediafonds. Het bevat een groeiende verzameling gesproken radioprogramma’s, zeer gevarieerd en zowel geput uit de radiohistorie en actuele programma’s, alsook gloednieuwe radioverhalen en audiocolumns. Bovendien is het mogelijk zelf te zoeken op programmatitel.

Naast het digitale portal is er het nachtelijke radioprogramma Woord, dat al zijn tweede seizoen beleeft. Van den Brand: ‘Elke week vullen we vijf uur rond een wisselend thema, aan elkaar gepraat door een presentator. Nee, bang dat het materiaal opraakt ben ik niet. Dit is nog maar het topje van de radioberg die in de kelder van Beeld en Geluid op bewerking ligt te wachten. Afgelopen zes jaar is al ongeveer 80.000 uur radio gedigitaliseerd. Daar kunnen wij uit putten en het laten horen. Je kunt eindeloos lang luisteren naar Woord.nl, er is zo enorm veel.’

Afgelopen zes jaar is 80.000 uur radio gedigitaliseerd. Daar kunnen wij uit putten en het laten horen.

Eindredacteur Remy van den Brand