Een narcistische dominatrix die haar man en huwelijk schaamteloos exploiteert om een boek te schrijven dat “acres of poetic whimsy and vague literary blah” bevat. Critica Camila Long won een prijs voor haar vernietigende recensie van ‘Nasleep’ van Rachel Cusk.

Die prijs is de Hatchet Job of the Year, waarin elk jaar de meest scherpe recensie wordt bekroond. De prijs is een initiatief van website The Omnivore en wordt dit jaar voor de tweede keer uitgereikt.
 
In het boek Nasleep vertelt Cusk over haar scheiding, op een manier die heel wat lezers tegen de haren in heeft gestreken. Onze eigen Katja de Bruin schreef over haar: ‘Er zijn weinig schrijvers irritanter dan de Britse schrijfster Rachel Cusk. Ze is een navelstaarder en een snob, en ze neemt zichzelf zo serieus dat je het er als lezer soms benauwd van krijgt.’ Ook niet mis. Maar zij liet er op volgen: ‘Maar ze is ook scherpzinnig, intelligent, erudiet en nooit bang om tegen gevoelige schenen te schoppen.’ Ergerniswekkend boek met redeeming qualities dus, maar Camilla Long is in haar stuk onverbiddelijk. En geestig. Over passage waarin een eenbenige eigenaresse van een vakantiehuisje in Devon wordt beschreven, schrijft Long: ‘I read the passage agog — a case of pure literary GBH.’ Een geval van literaire GHB. Wellicht dat het boek in het partycircuit een tweede leven zou kunnen leiden.
 
Vorig jaar werd de prijs gewonnen door criticus Adam Mars-Jones, die Michael Cunninghams boek Nightfall met de grond gelijk maakte. Hij won daar een pot ingemaakte garnalen mee.
 
Lees hier een fragment uit Nasleep van Rachel Cusk.