Hield Nabokov echt van dertienjarige meisjes? Was Thomas Mann echt verliefd op een Pools jongetje van tien? Of we nu graag roddelbladen lezen of toch liever 'Oorlog en vrede', het verlangen naar echtheid leeft in alle culturele regionen.
Het is niet alleen de roddelbladenlezer die die behoefte voelt. Lezers in de hogere regionen leggen fictie maar al te graag langs de biografische meetlat. Nabokov verbleef in hotels als The Enchanted Hunter, beschreven in Lolita, alleen niet met een dertienjarig meisje. Maar toch willen we weten: was Nabokov erotisch geïnteresseerd in jonge meisjes. Die interesse, goed verstopt onder strikt literaire interesse, is niet veel minder verheven of verwerpelijk dan die van de roddelbladenlezer. We willen weten of Connie Palmen in haar boek Lucifer daadwerkelijk een beroemde componist heeft geportretteerd en of zij hem er werkelijk van beschuldigt zijn vrouw te hebben vermoord. In dit opzicht, dus voor zover het om de behoefte naar echtheid gaat, is er geen onderscheid tussen hoge en lage cultuur. De behoefte ficties te ontraadselen, terug te brengen tot de ogenschijnlijk pure grondstoffen waaruit ze zijn vervaardigd, is onder de lezers uit de hogere cultuur even groot als onder de lezers van roddelbladen, alleen het terrein waarop ze bevrediging van die behoefte najagen verschilt.