Hoe deelt een schrijver zijn of haar dag in om voldoende op papier te krijgen? In welke omstandigheden is een schrijver het meest productief? Deze week in ‘De werkplek’: Kees ’t Hart. Van hem verscheen onlangs de roman ‘Hotel Vertigo’.

Kees 't Hart (Den Haag, 1944) schrijft verhalend proza, poëzie, essays en kritieken. Een terugkerend thema in zijn werk is het onvermogen om aansluiting te vinden bij de mensen die je bewondert. Terwijl alle ogen op de gebruikelijke helden zijn gericht, zoekt Kees ’t Hart het eerder in de b-categorie; de mindere goden of de net-niet-beroemdheden.

'Ze fascineren me. Ik schrijf voor hen en voor niemand anders. Uit een rare manier van dankbaarheid. Ik wil graag iets terug doen door een verhaal over ze te schrijven,' zei hij in 2010 in VPRO Boeken. Aanleiding voor het gesprek was de bundel Engelvisje en andere verhalen, waarin hij schrijft over de door hem bewonderde showworstelaar Jesse 'The body' Ventura, teenybopper-zanger Jack Scott en de Duitse wielrenner Heinz Jakobi. Met een ontwapenende openhartigheid eert hij zijn helden. Zijn oprechte interesse weerklinkt in alles.

In zijn nieuwe roman Hotel Vertigo brengt hij een eerbetoon aan een filmregisseur uit de a-categorie, Alfred Hitchcock. Het is 1957. Via een uitwisselingsprogramma voor studenten komt de Nederlander Vincent van Zandt in aanraking met de filmcrew van Hitchcock, bij wie hij als manusje-van-alles wordt ingezet. Hij doet er alles aan om in de filmwereld vaste voet aan de grond te krijgen, maar het loopt allemaal anders.

Hoe komt het werk van Kees ’t Hart tot stand? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Is zijn kamer opgeruimd of is het er een puinhoop?

Wim Noordhoek ging in 2005 bij hem langs, kort nadat hij van Leeuwarden naar zijn geboortestad Den Haag was verhuisd. In de binnenstad vonden hij en zijn vrouw, de beeldend kunstenaar Euf Lindeboom, een huis bij het Schenkviaduct. Op het moment van de ontmoeting was Ter navolging zijn meest recente roman, waarin Betje Wolf en Aagje Deken betrokken blijken bij zwarte handel in aardappels en pornografie.

De werkplek van een boekengek. In een nieuw oud huis waar nog veel aan moet gebeuren.

Wim Noordhoek maakte tussen 2002 en 2006 de serie 'De werkplek', zoals uitgezonden in De Avonden, en trof soms schrijvers op exotische werkplekken. VPRO Boeken plaatst wekelijks een aflevering, waarin een schrijver over zijn of haar werkomstandigheden praat.