‘Jij geeft jonge meiden een ander perspectief,’ werpt een vrouw de tekenkunstenaar Mar Maremoto opbeurend toe tijdens een grote demonstratie tegen vrouwengeweld in Mexico. Het land wordt geteisterd door moorden, drugshandel en vrouwenonderdrukking. Te midden van het geweld en het verdriet dat daaruit voortvloeit, plaatst Mar op haar Instagramaccount kleurrijke en betekenisvolle tekeningen waarin vrouwen vaak centraal staan. Ook post ze daarop filmpjes van haarzelf, bijvoorbeeld verkleed in een strak zilverkleurig latexpakje als superheldin afkomstig van een ander planeet. Met haar arm omhoog worden de plukjes haar onder Mars oksel zichtbaar. Dat beeld levert naast positieve reacties ook een stortvloed aan negatief commentaar op. Die weerhouden de onverschrokken jonge kunstenaar er echter niet van om haar pen neer te leggen.
In de frisse, coming-of-age-achtige documentaire We Are Fire, uit de serie Draw for Change! over vrouwelijke cartoonisten, wordt de non-conformistische en strijdbare Mar Maremoto uit Mexico-Stad geportretteerd. ‘Ik teken graag van die gigantische vrouwen,’ hoort de kijker haar zeggen. ‘Alsof ze te groot zijn voor het frame waarin zij zitten.’ Maar zoveel ruimte als vrouwen in Mars tekeningen krijgen, zo weinig en verstikkend is die op de Mexicaanse straten. Als Mar met haar vriendin hand in hand over een markt wandelt worden de dames eindeloos lang nagefloten door alle mannen die zij passeren. En in de metro van Mexico-Stad zijn er aparte coupés voor vrouwen en kinderen onder de twaalf jaar. Aangrijpend is de scene waarin Angélica haar verhaal, uitgebeeld in animatiebeelden van Mar, uit de doeken doet. Angélica’s moeder en zus Carlita werden na een dansavond beiden door een minderjarige vermoord. Angélica vertelt over de corrupte politie die geld wilde ontvangen voor het teruggeven van de mobiel van Carlita. De dader werd na twee jaar vrijgelaten.