In het vorige seizoen van de EO-serie Geboeid (Terug naar de plantage, 2019) onderzocht presentator Dwight van van de Vijver (1983) verhalen over zijn voorouders in Suriname. In Geboeid – terug naar Indonesië staat hij ditmaal drie jongvolwassenen bij tijdens hun mooie en soms beladen zoektocht. Voorafgaand aan hun gezamenlijke reis naar Indonesië vertellen Gayle (30), Emmy (30) en August (23) in de eerste aflevering over een verregaande interesse in hun roots. Daarbij lopen de emoties soms hoog op, bijvoorbeeld wanneer ze het hebben over het generatielange ‘Indisch zwijgen’ – iets wat de deelnemers willen doorbreken. Zo raakt het de Molukse Gayle enorm dat haar moeder een harde opvoeding heeft genoten, die voortkwam uit trauma’s die Gayle’s grootouders hebben gevormd.
Van van de Vijver: ‘Deze serie heeft echt te maken met helen. De deelnemers dragen allemaal iets zwaars met zich mee, dat ze willen kunnen loslaten. Zeker Gayle, die deze reis naar Indonesië niet alleen voor zichzelf ondernam. Haar Molukse gemeenschap heeft het niet makkelijk gehad in Nederland, ging gebukt onder racisme en wilde daardoor niet te veel opvallen. Gayle ziet juist kracht in haar gemeenschap en in haar generatie, en denkt: we hebben alle recht om hier te zijn en veel potentie om te floreren.’
Vanaf de tweede aflevering reizen de deelnemers in het spoor van hun voorouders, die soms als tot slaaf gemaakten in de meest benarde posities leefden. Iemand die met hen meereist, om onder meer het tragische lot van vele Indische ‘huishoudsters’ en de KNIL (Koninklijk Nederlands-Indisch Leger) te duiden, is historicus Yulia Pattopang van het Indisch Herinneringscentrum in Den Haag.
In de eerste aflevering spreekt Pattopang over de terreur die werd veroorzaakt door gouverneur-generaal Jan Pieterszoon Coen, de hoogste man van de VOC-compagnie aan het begin van de zeventiende eeuw. In aflevering vier bezoeken de deelnemers onder meer de getroffen Banda-eilanden, waar Coen genocide pleegde op de volkeren. Een bezoek dat veel indruk maakte op Van van de Vijver: ‘Ik merkte dat het nog steeds een open wond is voor de lokale bevolking, ook al wordt er niet veel over gesproken. Daarom draait deze serie ook om erkenning, want er wordt hier nog altijd niet het complete verhaal verteld van wat zich in voormalig Nederlands-Indië heeft afgespeeld.’