De kans bestaat dat de BoerBurgerBeweging (BBB) komende maart gaat zegevieren tijdens de Statenverkiezingen. Dit kan onder meer gebeuren in de provincie Gelderland, waar het kabinet hard wil ingrijpen als het gaat om de uitkoop van boerderijen en de reductie van stikstofuitstoot.
Dat is een markant succes van voormalig landbouwjournalist Caroline van der Plas, die de partij oprichtte samen met reclamebureau ReMarkAble. De clientèle van dit bureau bevindt zich vooral in de agrosector, met klanten als ABZDiervoeding, Nijborg Agri, Akkerweb, Hokofarm Group, Agri-Plastics, Cheapfeed.com en Vion.
Argos Medialogica onderzoekt hoe BBB als politieke partij vat probeert te krijgen op de beeldvorming rond de landbouwsector. Daarvoor werd uitvoerig gesproken met Caroline van der Plas zelf, evenals haar rechterhand en mede-oprichter Henk Vermeer, die begin 2022 bij ReMarkAble vertrok om zich ook in Den Haag te vestigen. Eveneens aan het woord komen boerenorganisator Alex Datema, stikstofhoogleraar Jan Willem Erisman en voedselpoliticoloog Herman Lelieveldt.