VPRO Gids 40

1 oktober t/m 7 oktober
Pagina 42 - ‘Gezonde zelfreflectie’

Gezonde zelfreflectie

Radha Ramdhan ,

Een nieuw seizoen van Mediastorm gaat van start, met de nieuwe presentatoren Roos Abelman en Tim de Wit.

Mediastorm, het tv-programma waarin op dynamische wijze wordt gereflecteerd op de gebeurtenissen van de afgelopen week in de wereld van media, opiniemakers en beeldbepalers, is terug. Met twee nieuwe presentatoren, journalist Roos Abelman en oud-correspondent Verenigd Koninkrijk Tim de Wit. Zij werpen vragen op als ‘hoe wordt het nieuws ons voorgeschoteld?’, ‘wat is de kracht van beeld?’ en ‘heeft TikTok invloed op onze democratie?’. Mediastorm werkt twee kanten op. ‘Het wantrouwen tegenover de media is toegenomen,’ aldus Abelman. ‘Vooral jonge mensen zien het belang van persvrijheid, toch een essentieel onderdeel van de democratische rechtsstaat, niet in.

Met ons programma leggen wij aan niet-journalisten uit wat journalistiek werk inhoudt. Tegelijkertijd kijken wij kritisch naar ons eigen werk. Kloppen de nieuwsberichten die wij overnemen van andere bronnen? Zijn wij ons voldoende bewust van de mate waarin de journalistiek verantwoordelijk is voor beeldvorming? Neem bijvoorbeeld bepaalde woordkeuzes in de media. Steevast wordt er gesproken over ‘heroverde gebieden’ in de Oekraïne. Maar nee, er is sprake van ‘bevrijding’, niet van ‘herovering’. En waarom noemen wij de ‘toeslagenaffaire’ niet het ‘toeslagenschandaal’? Dat laatste klinkt ineens een stuk veelomvattender.’

‘Jezelf af en toe in de spiegel aankijken is alleen maar goed,’ zegt De Wit. ‘En je niet laten meezuigen in hypes. De uitvaart van The Queen was een goed voorbeeld. Het valt zo op hoe kritiekloos de bbc daarover heeft bericht. Terwijl er toch bedenkelijke kwesties zijn, zoals de relatie tussen het Britse rijk en het slavernijverleden, waar het koningshuis nooit afstand van heeft genomen.

In het vk vindt men kritiek op dit moment ongepast. De mantra ‘over de doden niets dan goed’ wordt veelvuldig herhaald. Ik vind dat een kritische analyse over dit rouwproces ontbreekt.’ ‘Het is zo verleidelijk’, vult Abelman aan. ‘Media trokken na het overlijden alle draaiboeken hierover direct uit de kast. Het is zo’n unieke gebeurtenis dat zich voltrekt in een visueel sprookjesachtige omgeving. Maar wie bedien je dan eigenlijk?’ De Wit: ‘Ik denk hier toch gelijk aan de uitspraak van George Orwell: “Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations”.’