VPRO Gids 39

24 september t/m 30 september
Pagina 66 - ‘Niet besteld vaderschap’

Niet besteld vaderschap

Cecile Elffers ,

Janetta wil een baby, haar vriend niet. Hoe erg zou het zijn om hem ‘erin te luizen’? Ze vraagt het drie mannen die ongepland vader werden.

Djurre

Wie bepaalt wie er een kind krijgt? Die vraag lijkt actueler dan ooit. Niet alleen staat het recht op abortus wereldwijd onder druk, maar ook over het wél krijgen van kinderen staan belangrijke vragen hoog op de agenda: in hoeverre is dat te plannen en wie is ervoor verantwoordelijk? Veel Nederlandse vrouwen worstelen met hun kinderwens, die vaak nog niet vervuld is wanneer ze tegen de veertig lopen en hun vruchtbaarheid rap begint af te nemen.

Zo ook Janetta Ubbels, 37 jaar. Zij wil graag een kind en krijgt van de dokter te horen dat het voor haar nu of nooit is, maar haar vriend wil absoluut nog geen vader worden. Janetta vraagt om raad bij haar eigen vader, die vervolgens met een opmerkelijke tip komt: ‘Er niet over praten, maar gewoon doen, het erop aan laten komen.’

Oftewel: je bedpartner ‘erin luizen’, zoals dat meestal wordt genoemd. Aan de ene kant een begrijpelijk frame, aan de andere kant vaak onterecht. Alsof er bij een potje seks niet twee mensen aanwezig zijn, en dus ook twee mensen verantwoordelijkheid dragen voor de eventuele anticonceptie – iets wat recentelijk nog werd aangekaart in de frisse 2Doc Baas in eigen zak

Na haar vaders bijzondere advies besluit Janetta Ubbels op onderzoek uit te gaan. Ze spreekt drie mannen die ongepland vader werden: Michel, Sam en Djurre. In die laatste zullen oplettende kijkers singer-songwriter Djurre de Haan, alias Awkward I, herkennen; de andere twee jonge vaders blijven achternaamloos. Alle drie kwamen ze er (in verschillende situaties) achter dat ze ongepland vader werden, alle drie hebben ze nu een goede band met hun kind. Maar de heren reflecteren net zo goed op de lastige kanten van dit alles en op de woede die ze gevoeld hebben. 

De film is onderdeel van de serie Teledoc Campus, waarin nieuwe makers de kans krijgen een korte documentaire te maken. Die onervarenheid zie je in Ongepland soms af aan de symboliek die er wat dik bovenop ligt: beelden van een doolhof, of een wesp die gevangen zit onder een glas. Ook de interviewstijl is nog wat plompverloren. Toch zijn het relevante, boeiende gesprekken geworden. En Ubbels bouwt de spanning mooi op: zou ze écht zo gek zijn om…?