Oekraïne bij de VPRO De ontwikkelingen rond Rusland en Oekraïne volgen elkaar razendsnel op. Hoe kon het zo ver komen en wat betekent dit kantelpunt in de geschiedenis voor de wereld? Een greep uit het VPRO-archief en een overzicht van alle VPRO-programma’s die aandacht besteden aan de actualiteit.
I.M. Arend Jan Heerma van Voss Zondag 27 februari is jurist, journalist, bestuurder, acteur en programmamaker Arend Jan Heerma van Voss op 79-jarige leeftijd overleden.
‘Ik geloof in de maffia’ Geheel tegen de verwachtingen van zo ongeveer alle betrokkenen in werd het misdaadepos The Godfather een hit. Vijftig jaar later heeft de film nog niets aan kracht ingeboet.
Vogelvrij in toga De onafhankelijke rechtspraak in Polen staat onder druk. In de 2Doc Judges Under Pressure zien we hoe Poolse rechters, advocaten en officieren van justitie zich verzetten tegen het regeringsbeleid.
Een universeel welvaartsdividend De winnaar van de Sander en de kloof-essaywedstrijd Het is ieders goed recht om vermogend te zijn en wegen te vinden om kapitaal te laten renderen. Dat past binnen ons liberale bestel.
Geld en geldingsdrang Fans van Downton Abbey moesten tien jaar wachten op Julian Fellowes’ kostuumdrama over de New Yorkse elite, maar ze kunnen opgelucht ademhalen: The Gilded Age lost alle verwachtingen in.
De ziel van Motown De documentaire Hitsville: The Making of Motown vertelt het verhaal van Berry Gordy, de man die Motown oprichtte. Onder zijn leiding groeide het label uit tot leverancier van onverslijtbare soulhits.
Hoe Lori een zware jongen werd In de driedelige documentaire Queen of Meth probeert Lori Arnold samen met vrienden en haar broer te achterhalen hoe zij van een sociaal, hyperintelligent meisje kon veranderen in een bikkelharde drugscrimineel.
Pedro’s perfecte moeder De Spaanse actrice Penélope Cruz is te zien in zeven van de laatste elf films van regisseur Pedro Almodóvar. En bijna altijd is haar personage zwanger. Ook nu weer, in het verrassende melodrama Madres paralelas.
Eindelijk erkenning In 'Moeten vrouwen naakt zijn om in het museum te hangen?' portretteert de Vlaamse kunsthistorica Christiane Struyven vijftig vrouwelijke kunstenaars uit de periode 1850 tot nu. ‘Tot ongeveer 2000 waren musea alleen maar gericht op mannen. Vrouwen telden niet mee.’
Aan de slag De podcast ‘Lopendebandwerk’ geeft de mensen die onze economie draaiende houden een stem én een soundtrack.