In de podcast ‘De Kunst van het Verdwijnen’ neemt een Vlaamse theatermaker één straathoek als uitgangspunt voor een fascinerende mozaïekvertelling. 

Op zondag 3 februari 2019 ontdekte de politie dat er was ingebroken in het bankfiliaal van BNP Paribas Fortis aan de Belgiëlei in Antwerpen. Het bleek dat de daders via een tunnel vanuit een nabijgelegen appartement de kluis waren binnengekomen. De buit is nooit teruggevonden, al werden er wel een paar verdachten gearresteerd. In een krantenfoto van een van hen herkende Bart van Nuffelen iemand die bij hem een nieuwe wasmachine had geïnstalleerd. Dat was het begin van een twee jaar durende zoektocht die uiteindelijk zou leiden tot een podcast, die over veel meer gaat dan een Hollywoodwaardige bankoverval.

De bank staat namelijk in de Zevende Wijk, de oude Joodse buurt van Antwerpen. En de straathoek waar de bankrovers hun tunnel begonnen te graven bleek het decor voor nog twee fascinerende verhalen.

Eerst ontdekt Van Nuffelen een dat er in 1980 bomaanslag plaatsvond op een groep Joodse kinderen die op zomerkamp gingen. En dan is er nog de hartverscheurende geschiedenis van Fred. In 1942 werd hij als vierjarige samen met zijn moeder op transport naar Auschwitz gezet. Maar op het allerlaatste moment maande zijn moeder hem om weg te lopen, helemaal alleen Antwerpen in. Gezien de plek waar hij uiteindelijk gevonden werd, is ook hij waarschijnlijk de bewuste straathoek gepasseerd.

Deze drie verhalen weven de makers op vernuftige wijze door elkaar in De Kunst van het verdwijnen. Het is een inmiddels bekende podcasttruc om vanuit verschillende invalshoeken een thema helemaal uit te pluizen. Soms werkt dat goed, soms irriteert het vooral. Maar in deze podcast heeft het echt een functie. Van Nuffelen zoomt soms in en soms uit, reist door ruimte en tijd en geeft op die manier echt diepgang aan het verhaal.

Bart van Nuffelen is artistiek leider van het theatergezelschap MartHa!tentatief. Zij maken stukken over het moderne stadsleven, maar bijvoorbeeld ook de Vlaamse versie van Echt Gebeurd. Lucas Derycke is podcastmaker en verantwoordelijk voor de regie, opname en montage. Verder verdient de prachtige muziek van Tom Pintens het zeker om genoemd te worden.

Acht afleveringen is best veel, maar de podcast weet de spanning vast te houden en alle lijntjes steeds weer aan elkaar te knopen, zonder dat het geforceerd overkomt. Wat nog begint als een beetje doorsnee true crime over een bankroof, wordt via een duik in het verborgen Joodse leven in het centrum van Antwerpen een ontroerend overleversverhaal. Dat alles samen maakt De Kunst van het verdwijnen een echte binge-ervaring en een van de beste Nederlandstalige podcasts van het jaar.

De kunst van het verdwijnen

De kunst van het verdwijnen is te beluisteren via alle podcastapps.

de podcastgids in je mailbox?