‘Weet je zeker dat je niet Mexicaans bent? Je lijkt op mijn neef Hector.’
‘Nee man, ik ben Palestijns.’
‘Oh, uit Pakistan’
‘Nee, ik ben niet Pakistaans. Denk aan Jeruzalem.’
‘Oh, Israëli!’
Palestijnse Amerikanen zijn redelijk schaars op de Amerikaanse televisie. En als ze al voorbijkomen, zien ze er meestal niet uit als de hoofdpersoon in Netflixcomedy Mo. Mo, gespeeld door komiek Mohammed Amer, is een beer van een vent die op sneakers loopt en zijn baseballpetje achterstevoren draagt. Op zijn T-shirt staat in grote letters ‘Houston’, de stad waar hij woont. Mo’s Arabisch is even vloeiend als zijn Engels – dat laatste voorziet hij van een Texaans accent indien de situatie erom vraagt. Daarnaast spreekt hij ook een aardig mondje Spaans, vandaar de verwarring bij de Mexicaanse mannen die hij in de achtste aflevering treft (we zullen niet verklappen hoe of waarom) en hem aanzien voor een van hen.
Dat de mannen ondanks Mo’s uitleg nog steeds niet begrijpen waar zijn wortels werkelijk liggen – ‘India,’ oppert een ander – gooit Mo op een ‘marketingprobleem’ van het Palestijnse volk. Een probleem dat de serie Mo zomaar een beetje zou kunnen verhelpen. Want Mo lijkt misschien niet op de Palestijnen die eerder in Hollywood voorbijkwamen, maar Palestijns is hij wel degelijk. Zo draagt hij altijd een flesje zelfgemaakte olijfolie met zich mee, durft hij zijn katholieke vriendin niet ten huwelijk te vragen uit vrees voor het oordeel van zijn moeder en zijn tantes en trekt hij overal braaf zijn schoenen uit, zelfs in de kerk.
En als een vrouw in de supermarkt hem chocoladehummus wil laten proeven, noemt hij het hele idee van chocoladehummus een belediging van zijn oma en zijn voorouders. ‘Lo siento,’ zegt de vrouw daarop verontschuldigend, haar Spaans is overgoten met een dik Texaans accent. ‘Ik wist niet dat hummus Mexicaans was.’ ‘Het is niet Mexicaans!’ roept Mo wanhopig uit. ‘Het is Palestijns!’ Maar omdat hij gewend is dat mensen geen enkel idee hebben waar hij vandaan komt of wat zijn achtergrond is, voegt hij er geduldig aan toe dat het niet haar schuld is. ‘Er is heel veel misinformatie.’ Daarna haalt hij zijn eigen flesje olijfolie tevoorschijn om de vrouw te laten ervaren hoe de ingrediënten echt kunnen smaken.