VPRO Cinema Extra spreekt met Tomm Moore, medeoprichter van de succesvolle Ierse animatiestudio Cartoon Saloon.

Het is dit jaar 25 jaar geleden dat de Ierse filmmaker Tomm Moore samen met een aantal vrienden de animatiestudio Cartoon Saloon oprichtte. Geheel tegen de tijdgeest in – het was eind jaren negentig, een periode waarin 3D-computeranimatie een hoge vlucht nam en films als Toy Story (1995) de animatiewereld op zijn kop zetten – besloot Moore een studio te beginnen die zich uitsluitend zou toeleggen op het produceren van met de hand getekende animatiefilms.

Vakgenoten verklaarden hem voor gek, maar de keuze voor traditioneel en ambachtelijk wierp zijn vruchten af: elke film die de studio tot nu toe produceerde werd steevast positief onthaald bij de critici én genomineerd voor een Oscar. Net als het grote Amerikaanse Pixar en de befaamde Japanse animatiestudio Ghibli, lijkt ook Cartoon Saloon inmiddels garant te staan voor hoogwaardige kwaliteit.

Tomm Moore in VPRO Cinema Extra

Hun films - The Secret of Kells (2009), Song of the Sea (2014), The Breadwinner (2017) en Wolfwalkers (2020) - zijn uit duizenden te herkennen. Niet alleen door de unieke, ogenschijnlijk eenvoudige tekenstijl waarbij elk detail evenveel aandacht krijgt, maar ook door de mythische en folkloristische verhalen die vaak centraal staan. In The Secret of Kells bijvoorbeeld, dat Moore co-regisseerde met artdirector Ross Stewart, moet de twaalfjarige Brendan in een middeleeuws dorpje een slangengod verslaan, terwijl Wolfwalkers (dat te zien is bij Apple TV+) gebaseerd is op Ierse volksmythen rondom weerwolven.

Het is mooi om te zien dat iets dat zo niche, tijdrovend en ouderwets is als het werk van Moore en zijn collega’s toch nog zo vaak op het hoofdpodium belandt in de filmwereld. De waardering voor zijn werk – alsook de recente Oscar-bekroning van Hayao Miyazaki’s met de hand getekende animatiefilm The Boy and the Heron (2023) – laat zien dat het publiek nog lang niet is uitgekeken op de ambachtelijke tekenfilm.

elke vrijdag