Er zijn weer geweldige schrijvers te gast op het ILFU in 2022. Maar welke boeken schreven ze ook alweer? De VPRO Gids tipt er een aantal.

Zuiverheid 

Jonathan Franzen

Noem het de Franzen-formule: na De correcties (2001) en Vrijheid (2010) worden ook in Zuiverheid (Prometheus) Grote Actuele Thema’s opgehangen aan de microworstelingen van het gezinsleven. Maar als Jonathan Franzen een one trick pony is, dan wel een virtuoze. Het verhaal van de jonge Purity ‘Pip’ Tyler die, voortgedreven door studieschulden en de zoektocht naar haar onbekende vader, terechtkomt in het schimmige web van de Julian-Assange-achtige-‘internet-onthuller’ Andreas Wolf, is een satirisch clusterbombardement.

Over de waarde en gevaren van geheimen gaat het, in de totalitaire DDR en het social-mediatijdperk. Over verstikkende moeders, milieu en manipulatie. Over Occupy en kernraketten, moraliteit en fanatisme. Resultaat: een vlijmscherpe (en niet prekerige) roman, vol oergeestige en overtuigende personages. En een masterclass in plottechnisch vakmanschap bovendien. Voor herhaling vatbaar, zo’n truc.

Leugenaar

Ayelet Gundar-Goshen

Noefar (17, zware bovenbenen, puistjes) is ervan overtuigd dat haar leeftijdsgenoten in een geheime wereld leven die voor haar gesloten blijft. Op de dag dat ze een beroemde zanger beschuldigt van aanranding, verandert ze op slag van onzekere muis in blozende heldin op wie alle camera’s zich richten. Dat haar nieuw verworven faam gebaseerd is op een leugen, is de kurk waarop Leugenaar (Cossee) van de Israëlische Ayelet Gundar-Goshen drijft.

Wordt ze ontmaskerd door haar knappere zusje? Of door haar vriendje, die alles zag gebeuren? Hoe langer ze zwijgt, hoe meer de leugen haar verteert. De schrijfster strooit iets te royaal met metaforen, maar weeft daar tussendoor een fraaie, moderne fabel waarin geen van de betrokkenen vrijuit gaat.

Leeuwen wekken

Ayelet Gundar-Goshen

Een Israëlische roman over een gefrustreerde chirurg die ’s nachts in de Negev-woestijn een Eritreeër doodrijdt en denkt daarmee weg te komen. Jammer alleen dat de weduwe een dag later bij hem aanbelt met zijn portemonnee. Klinkt veelbelovend, zeker als je het vorige boek van deze auteur hebt gelezen. 

Eén nacht Markovitsj was een aanstekelijke tragikomedie met magisch-realistische trekjes over een loser die toch niet zo’n loser bleek. In deze psychologische thriller stelt Gundar-Goshen tal van interessante morele kwesties aan de orde.

Vreemdelingen op een kade

Tash Aw

‘We willen dat de vreemdeling een van ons is, iemand die we kunnen begrijpen’, schrijft Tash Aw in zijn wonderschone familiekroniek Vreemdelingen op een kade (Bezige Bij). Zijn beide grootvaders stapten honderd jaar geleden in Zuid-China op de boot naar Maleisië, op zoek naar een beter leven. Hun kleinzoon studeerde in Engeland en werd een kosmopolitische schrijver die mijlenver verwijderd raakte van zijn wortels en in Zuidoost-Azië ‘elke gewenste identiteit kan aannemen’.

Haarfijn ontleedt Aw de tragiek van de immigrant, die door zijn vaderland te verlaten en opnieuw te beginnen het leven van zijn kleinkinderen nooit zal begrijpen. Narigheid, heimwee en verlangen spreken vanzelf. ‘Alsof we er niet op mogen rekenen dat daar ooit iets aan verandert.’

Een geest in de keel

Doireann Ní Ghríofa

‘Dit is een vrouwelijke tekst,’ luidt een refrein in Een geest in de keel (Van Oorschot), het prozadebuut van dichter Doireann Ní Ghríofa. Het is ook een memoir over moederschap, een literatuurhistorische detective en het verhaal van een vruchtbare obsessie. Terwijl ze met vier piepjonge kinderen is bedolven onder een lawine aan zorgtaken, raakt de Ierse namelijk in de ban van een achttiende-eeuwse collega, Eibhlín Dubh Ní Chonaill, een edelvrouw die een beroemd episch gedicht schreef na de moord op haar echtgenoot. Ze besluit tussen kolven en stofzuigen dat woedende, smachtende klaaglied te vertalen én meer te achterhalen over de mysterieuze maker. De lyrische neerslag van beide raakt onder meer vervlochten met die van een bijna fatale bevalling. Ontregelend mooi.

Het licht in de stad 

Inge Schilperoord

De nieuwe roman van Inge Schilperoord is iets om enorm naar uit te kijken. Schilperoord debuteerde in 2014 met Muidhond, een meesterlijk boek dat je opsluit in het gekwelde hoofd van de pedoseksuele Jonathan. Acht jaar later is daar dan eindelijk haar tweede roman: Het licht in de stad (4-10). Ditmaal kruipt Schilperoord in het hoofd van de zestienjarige bekeerling Sofie, die verzeild raakt in moslimextremistische kringen. Acht jaar over een boek doen is al best lang, maar het kan altijd gekker.

voor meer boekenlijstjes